Finanční gramotnost Čechů je stále průměrná, jak vyplývá z výsledků průzkumu České bankovní asociace (ČBA). Index finanční gramotnosti dle ČBA byl v letošním roce vyhodnocen 55 body ze 100. Ve srovnání s rokem 2016 jsme si přilepšili pouze o jeden bod.
Finančně gramotnější jsou více muži a lidé s dosaženým vysokoškolským vzděláním. Nejhůře dopadla generace ve věku 18 až 29 let a ještě hůře mladí lidé s nízkým vzděláním, výučním listem nebo s ukončenou základní školou. Takoví tvoří nejohroženější skupinu na trhu, což potvrzuje ze své praxe i manažerka obchodního týmu a lektorka finančního vzdělávání v oblasti rodinných financí, Bc. Kateřina Plevjaková.

Z vlastní praxe můžu potvrdit, že nejvíce zkušeností a informací v oblasti finanční gramotnosti mají klienti, kteří si již některé produkty v minulosti sjednali, a kteří nenesou zodpovědnost jenom sami za sebe, ale také za jiné členy ve své domácnosti. Více se zajímají o konkrétní parametry produktů a informace o nich si sami vyhledávají. Méně informací mají pak členové mladší generace do 30 let, kteří nemají tolik získaných zkušeností a v minulosti za ně produkty řešili jiní zástupci z rodin.
V praxi se pak setkávám s tím, že si lidé sjednají některý z produktů, nastaví si trvalý příkaz ve svém bankovnictví a dále se již nezajímají. Jejich důvěra tak padá na finančního poradce nebo na pobočky. Ve chvíli, kdy potřebují v produktech řešit různé změny, výběry, popř. výpovědi, bývají až nemile překvapeni, jaké důsledky jsou s tím spojené. Mnoho lidí si v České republice musí své peníze poctivě a tvrdě vydělat a když přijde na otázku, zda ví, co mají ve smlouvách sjednáno, častou odpovědí je, že za ty roky už neví. Přesně ale ví, kolik si tam měsíčně trvalým příkazem platí. Svým klientům proto říkám, berte každý produkt jako službu. Když si jdete nakoupit, také víte, kolik přesně utratíte a kolik toho nakoupíte. Když tankujete, také víte, kolik litrů a kolik za ně zaplatíte. Jdete-li ke kadeřníkovi, víte za co a kolik platíte. Tak proč by to u finančních produktů mělo být jinak?
My se ve společnosti NEO FINANCES rozhodli přinášet do rodin vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti zejména z toho důvodu, aby každý běžný spotřebitel pochopil, že pro něj a jeho rodinu je jedna z nejschůdnějších cest naučit se rozumět vlastním financím a vzít je tak pevně do vlastních rukou. Do naší peněženky si vidíme jenom my sami a když se v rodinách ptám, komu ve svých financích věří nejvíce, vždy dostávám stejnou odpověď. – Sami sobě. Případně ještě manželce nebo partnerovi, zkrátka nejbližšímu člověku. Zároveň jsme se jako vzdělávací společnost rozhodli učit rodiny, jak nebýt finančně závislý na státu a jak si v budoucnu udržet svou životní úroveň.

Chcete se mít také lépe?

Proto se nebojte vyjít vstříc myšlence, že o se o Vaše finance budete starat Vy sami, a že už nikdy nebudete potřebovat finančního poradce. Souhlasím s tím, že nejlepší investicí na světě je investice do našeho vzdělání. Je to opravdu osvobuzující pocit, když víte, že vždy záleží na Vašem svobodném rozhodnutí, které učiníte díky vlastním zkušenostem a znalostem. A že Vaše finanční rezerva je taková, abyste se společně s Vaší rodinou dokázali o sebe postarat v budoucnu sami.
A pokud chceme, aby i mladé generace byly více finančně gramotné, musíme každý začít sám od sebe. Tuto myšlenku šířit dále u našich dětí a učit je, jaká je skutečná hodnota peněz a jak s nimi ve svém životě mají pracovat.
Proto přijměte z mé strany pozvání na náš Vstupní vzdělávací seminář, kde se máte možnost nejenom vzdělávat v oblasti finanční gramotnosti, ale můžete se také dozvědět, jak pracovat s vlastními pěnězi a jak se vyznat ve vlastních produktech. Platíme si je a budou se kolem nás točit celý život.
Těším se na setkání s Vámi.”

#jsmeneofinances