Zřejmě si k debatě s přáteli nebo k rodinnému stolu dokážete představit oblíbenější téma, než je zajištění osob a pojistky všeobecně. Všichni máme ale společnou jednu věc – finance. Byly tu, budou tu a řešit je prostě musíme. Dnes o tom, že mít informace znamená být o pořádný krok napřed s naší manažerkou obchodního týmu a specialistkou na oblast zajištění osob, Ing. Lenkou Čondlovou.

Jaký je aktuální stav zajištění osob v ČR?
Situace se rozhodně posunuje k lepšímu. Některé pojišťovny reagují na aktuální dění ve světě a rozšiřují své nabídky směrem ke klientům. Dříve pojišťovny například vůbec nevyplácely plnění v případě teroristického útoku, nyní už i s tímto rizikem počítají. Současným trendem je užívat pojistku jako nástroj k zajištění, nikoliv ke spoření. Hodně se také klade důraz na kvalitu a dostatečnou výši pojistných částek. Před několika lety lidé řešili prioritně zajištění trvalých následků úrazu, potažmo denní odškodné. Dožíváme se však stále pozdějšího věku, ale jsme také o 20% více nemocní než dříve, proto bychom měli v první řadě řešit zajištění vážných chorob, invaliditu a zajištění příjmu. Často se setkávám s lidmi, kteří vnímají pojištění velmi negativně, protože přišli o vložené finance nebo jim pojišťovna v případě pojistné události nevyplatila peníze. Tyto situace vždy vycházejí z nedostatku informací nebo z přílišné důvěry v instituci, potažmo finančního poradce.

Téma profese finančního poradce je u nás často zmiňováno v negativním směru, jak to vnímáte Vy?
Bohužel v ČR je poradce placen z provize za uzavřený produkt, nikoliv za poskytnutí rady a pomoci klientovi. Ve vyspělých státech funguje tento systém jinak a finanční poradce je zde prestižní profesí. Tento problém z části eliminuje nově nastavená regulace provizí, což je určitě dobře. Každopádně ani to, že poradce je profesionál, problematice rozumí a chce mi skutečně pomoci, nemusí vždy znamenat, že se tak opravdu stane. Dám jednoduchý příklad z vlastního života: Můj manžel se živí prodejem aut, mám tedy možnost si každý vůz před prodejem zákazníkovi prohlédnout a vyzkoušet. Za ty roky si troufám říct, že mám o autech hodně informací, vím, jak který systém funguje a k čemu ho mohu využít. Ve chvíli, kdy jsem si chtěla kupovat auto pro sebe, jsem záměrně navštívila pobočku prodejce automobilů. Poradce pro prodej vozů mi nabídl auto na základě informací, které jsem mu o sobě řekla. Věděl, že mám dvě děti, jsem často na cestách a potřebuji dostatečně velký kufr. V podstatě mi nabídl bezpečné auto, které bylo univerzální pro moji cílovou skupinu. Rozhodoval v tu chvíli za mě. Když jsem ale na základě svých potřeb auto sestavila sama, při odjezdu ze salonu mi řekl, že pokud bych to nechala více na něm, odjela bych v úplně jiném voze. Takto to funguje i s pojistkami, tedy neexistuje univerzální pojistka, stejně tak jako neexistuje univerzální a nejlepší pojišťovna. Moje zkušenost s finančními poradci je taková, že málokterému se skutečně podaří zjistit opravdové potřeby klienta. Ty jsou velmi individuální, jsou na prvním místě a nejlépe je zná klient sám. Bez informací s nimi však není možné pracovat.

Jako klient mohu jít přímo na pobočku nebo využít službu finančního poradce. Jak vím, že vkládám důvěru do dobrých rukou?
To s jistotou nevím nikdy, proto doporučuji jít třetí cestou. Tedy zjistit si informace, sám si rozhodnout jak mi má produkt sloužit a služby poboček nebo finančního poradce využít jen jako pomoc. Já se vždy na svých seminářích ptám lidí, komu nejvíce věří a kdo jim nejlépe vidí do peněženky. Odpověď je vždy stejná, tedy jen oni sami ví nejvíce o svých penězích a také důvěra v sama sebe je vždy vyšší než v cizího člověka nebo instituci. Pojištění je v ČR masovým produktem. Je běžné, že při návštěvě pošty Vás pracovnice přepážky osloví s nabídkou životního pojištění. Já osobně jsem k tomuto systému velice skeptická. Sama se více než 10 let velmi aktivně věnuji zajištění osob a vím, že se stále musím učit nové věci a vzdělávat se. Člověk, který má nabídku finančních produktů nařízenou v rámci své pracovní náplně pro mě není tím, komu bych svěřila do rukou řízení svých financí.

Jaká je konkrétní situace z pohledu klienta dnes?
Lidé v ČR mají častěji sjednané pojištění pouze na úraz. Ve skutečnosti je ale 8x větší pravděpodobnost, že nás potká nějaké onemocnění. Životní pojištění má u nás sjednáno pouze 50% Čechů a platba za něj je 6x nižší než v Německu. Mladí lidé většinou řeší pojištění až ve chvíli, kdy přijde rodina. Mám-li ale informace, vím, že sjednání pojištění v mladém věku znamená nižší cenu a vzhledem ke zdravotnímu stavu také více rizik, které mi pojišťovna pokryje, tedy větší kvalitu. Lidé si u nás také stále více pojišťují majetek. Jsou tedy ochotni investovat více do věcí, než do vlastního života. Věci jdou opravit nebo koupit nové, u vlastního života to bohužel tak jednoduché není.

Jaká by tedy měla být ideální výše pojistného?
Ideální výše pojistného neexistuje, stejně tak jako ideální typ pojistky nebo ideální typ pojišťovny. Zde ale skutečně platí, že cena odpovídá kvalitě. Je důležité sjednat pojištění všech rizik, která opravdu potřebuji, využít možnosti připojištění a nepodhodnocovat. Pojistka je dlouhodobý produkt, který slouží k zajištění a je možné ji v průběhu trvání upravovat dle potřeb.

Pokud chci investovat, mohu k tomu využít i životní pojištění?
Jak jsem již říkala, dnešním trendem je odklon od investování přes životní pojištění. Pro investice můžete využít jiné nástroje a do fondů investovat napřímo sami. Rozdíl v nákladovosti přes životní pojištění a napřímo může být i téměř 40%. Za mě tedy doporučuji využívat životní pojištění opravdu jako nástroj k zajištění budoucnosti sebe a svých blízkých.

Jak vidíte budoucnost životního pojištění?
Rozhodně máme ve vztahu k vyspělým státům EU co dohánět. Řekla bych, že stále ještě nechápeme důležitost vlastního života a příliš řešíme movité věci. Jsem ráda za to, že pojišťovny reagují na současnou situaci a neustále zkvalitňují nabídku zajištění závažných rizik. Řešme důležité věci, přemýšlejme nad tím co a proč by nám pojistka měla krýt. Tím, že lidé pátrají po informacích, jdou dobrým směrem. Kvalitně nastavená smlouva může člověka skutečně zachránit. Trh se podle mého názoru postupně čistí a ráda bych zažila dobu, kdy bude profese finančního poradce v ČR stejně prestižní, jako je tomu v západních zemích. Zde je na stejné úrovni jako například profese lékařské. Současně to může být i obchodní příležitost. Bez informací to ale nepůjde.

Proč jste se vůbec rozhodla pro práci ve financích?
Já se ráda spoléhám sama na sebe, moje maminka celý život podnikala a některých jejích rad se držím do dnes. Po ukončení studií jsem si splnila sen a otevřela taneční školu. Po 15 letech, kdy byla moje škola na vrcholu a byla jednou z nejlépe fungujících firem v této oblasti u nás, jsem potřebovala novou výzvu. Krátce po porodu druhého dítěte jsem dostala nabídku zúčastnit se semináře. Byla jsem z počátku velmi skeptická, z pozice spotřebitele jsem ale získala obrovské množství užitečných informací a postupem času jsem se chtěla zapojit i do obchodní činnosti. Zajímala mě možnost získat pasivní příjem a také možnost být pánem svého času. Žádná zbytečná pravidla a limity. Baví mě systém NEO FINANCES, který je odlišný od ostatních společností. My lidi nenáborujeme, ale předáváme informace. Nabízíme možnost si vše vyzkoušet a rozhodnout se, jak s informacemi dále pracovat. V současnosti působím jako manažerka obchodního týmu, jsem lektorkou vstupního semináře a přednášek o zajištění osob a praxe. Pokud i Vy chcete mít možnost svobodně rozhodovat o svých penězích, těším se na Vás na našich seminářích.